موسیقی

آموزش ساخت استودیوی خانگی حرفه ای

نوشته شده توسط گلدن گپ

آموزش ساخت استودیوی خانگی حرفه ای

قبل از شروع هرکاری، باید هدف از ایجاد یک استودیوی خانگی را مشخص کرد.

  • آیا یک استودیوی ضبط میخواهم ؟
  • آیا یک استودیوی آهنگسازی میخواهم ؟
  • آیا یک استودیوی میکس یا مسترینگ می خواهم ؟
  • و یا همگی را ؟

در این مقاله شما را با نکاتی مفید در رابطه با ساخت استودیوی خانگی با توجه به شرایط و کاربری ، آشنا می کنیم

به همراه عکس و ویدیوی آموزش ساخت ابزوربر ، بیس ترپ و دیفیوزر


اگر آهنگسازی می کنید

اگر آهنگساز هستید، اتاقی می خواهید که بتوان یک میزکار مجهز به تجهیزات را قرار دهید و مشغول به کار شوید. شاید به ندرت بخواهید ضبط کنید. در این صورت اگر اتاق شما میزان مناسبی ضد صدا باشد (صدا به راحتی داخل و خارج اتاق نرود) ، ضبط های کوتاه و ساده را می توان راحت به ثمر رساند و نیازی به اتاق ضبط (دِد روم Dead Room) نیست! کافی ست اطراف ساکت بوده، میکروفون تقریبا نزدیک به ساز و یا خواننده ، و پردازشگرهای مهم مثل کمپرسور و اکولایزر تنظیم شده باشند! با کمی ممارست و داشتن دانش کافی می توان به خوبی ضبط کرد.

اگر ضبط می کنید

اگر هدف شما از ایجاد استودیوی خانگی ضبط آثارتان اعم از وکال و ساز است، پس قطعا نیاز به اتاق ضبط یا همان (دِد روم Dead Room) خواهید داشت. مسلما نمی خواهیم صدای عبور ماشین ها یا صدای ساعت را هم ضبط کنیم!

اگر نوازدنده هستید

بدون شک برای موفقیت در نوازندگی نیاز به تمرین آزادانه و مستمر دارید. برای تمرین روزانه با ساز دلبندتان نیاز به اتاقی تا حدی ضد صدا دارید. تا صدای کمی از اتاق خارج و مزاحم اطرافیان شود.

اگر آهنگسازی و ضبط می کنید

در این صورت قطعا نیاز به اتاق ضبط و همچنین فضایی ضد صدا خواهید داشت. زیرا کار حساس تر از یک ضبط کوتاه و ساده است، و همچنین برای آهنگسازی نیز نیاز به ایزوله شدن اتاق دارید.

اگر میکس یا مسترینگ انجام می دهید

میکس و مسترینگ، معقوله ای حساس است. برای میکس و یا مستر کردن ما نیاز به فضایی حرفه ای و مجزا داریم. به عبارت دیگر، استودیوی میکس با استودیوی مسترینگ و همچنین این دو با استودیوی آهنگسازی یا ضبط کاملا متفاوت هستند.

پس برای انجام میکس و مسترینگ استاندارد ، داشتن فضای استاندارد هم الزامیست.

در نتیجه برای کسانیکه قصد دارند از فضای خانگی برای استودیوی میکس یا مسترینگ استفاده کنند، قضیه متفاوت است. در حقیقت برای استودیوی میکس یا مسترینگ، باید توجه داشت که متراژ مناسب اتاق ، وابسته به اندازه ی اسپیکر مانیتورینگ های شما ( که ممکن است مخصوص میکس یا مستر باشند) متفاوت است. بنابرین برای همچین استودیویی به فضایی حداقل با متراژ ۴۵ مترمربع نیاز داریم. که ممکن است در منزل در دسترس نباشد. اگر در فکر راه اندازی استودیوی میکس و یا مسترینگ هستید، باید فضایی مجزا از منزل را در نظر بگیرید.

حالا اگر فضای بالای ۴۵ مترمربع و آن هم خارج از منزل در دسترس نبود، چه ؟

خوب، هنوز هم راه هایی هست. شاید با کیفیت پایین تر، اما برای شروع میتوان کاری صورت داد !

در ادامه توضیح خواهیم داد.

برای داشتن یک هوم استودیو یا استودیوی خانگی، با در نظر گرفتن یک اتاق از چند اتاق خانه ، میتواند فضایی برای شروعی موفق باشد. البته به شرط پیروی از اصول !

بعد از انتخاب فضایی که برای استودیو در نظر دارید، فضا را از وسایل بلا استفاده و اضافی تخلیه کنید. تا برای آنالیز اتاق آماده شوید.

آنالیز اتاق

اتاق انتخاب شده، ممکن است دارای امکاناتی مثل پنجره ، کمد دیواری، رادیاتور ، کانال کولر و غیره باشد. تمرکز ما روی مسائلی مانند وجود پنجره و شرایط درب اتاق و کانال کولر است. با اندکی بررسی قطعا پی می بریم که بیشترین نشت صدا، از پنجره و درب هاست. و همچنین رادیاتور و کمد ها صدا را در خود جذب، و مجددا ارتعاش می دهند. بنابرین نیاز به کنترل دارند.

کف اتاق از چه موادی پوشانده شده ؟ پارکت، موکت ، فرش، سنگ ، سرامیک، چوب… ؟

در هر حالت باید حواسمان به طنین و بازتابی که این سطوح ایجاد میکنند باشد. اگر کف اتاق بازتاب زیادی ایجاد میکند، حتما از موکت ، فرش یا غیره استفاده کنید. همچنین کانال کولر نیز باید به خوبی مسدود شود.

ضد صدا کردن اتاق

بحث ضد صدا کردن اتاق، بحثی ست که بستگی به هدف از ایجاد اتاق و شرایط اطراف دارد. در اغلب شرایط، تاثیر گذارترین اقدام در ضد صدا کردن، رسیدگی به درب و پنجرهاست. در صورتی که آهنگسازی و مقدار کمی ضبط انجام میدهید، اتاق باید از لحاظ دیوار ها ضد صدا شود. تا حین کار صدای کمی به بیرون برود. اگر ضبط به صورت گسترده انجام میدهید،

باید اتاق را در حدی مناسب ضد صدا کرده و سپس اتاق ضبط بسازید. همچنین برای تمامی مصارف، شدیدا پیشنهاد می شود که پنجره ی اتاق به شدت کنترل و ضد صدا شود.

اگر اتاق را برای تمرین نوازندگی می خواهید، بسته به حجم صدای سازتان، اتاق را تا جایی که ممکن است ضد صدا کنید. برای سازی مثل درام آکوستیک، باید کف اتاق و سقف نیز ضد صدا شود.

اشتباه رایج درباره ی ضد صدا و آکوستیک

دربین تفکر رایج درباره ی ضد صدا و آکوستیک، اشتباهاتی معمول وجود دارد. آن هم درباره ی کلمات و معنی آنها.

به طور معمول در یک طرف مبحث ضد صدا کردن وجود دارد و در طرف دیگر مبحث آکوستیک. ضد صدا کردن، آکوستیک کردن نیست ! و همچنین آکوستیک کردن، ضد صدا کردن نیست ! ضد صدا کردن اتاق به جلوگیری از ورود و خروج صداها (فرکانس ها) از اتاق ، اطلاق میکردد.

و اما آکوستیک

آکوستیک به معنای لغوی، یعنی صدایی، یا مربوط به صدا. وقتی میگوییم اتاق را آکوستیک کنیم، به اشتباه از این کلمه استفاده میکنیم. یعنی میگوییم اتاق را صدایی کنیم ! بی معنی ست.

در علم آکوستیک، وقتی به بحث اصلاح محیط اتاق برای استفاده ی موسیقایی میرسیم، در ادامه ی کلمه ی آکوستیک، کلمه ی Treatment ( به فارسی “معالجه” ) را می بابیم.

در حقیقت ، منظور از آکوستیک کردن ، معالجه کردن اتاق از لحاظ بازتاب فرکانس هاست. هنگامی که صدایی از منشاء خارج میشود، به سطوح اطراف برخورد میکند و دوباره بازتاب می شود.

با توجه به این امر ، پس دیوار ها، شیشه ی پنجره و حتی سرامیک کف اتاق نیز صدا را بازتاب میکنند. با این تفاسیر، هدف از معالجه ی صداییِ اتاق، مشخص می شود : اصلاح اتاق درخور بازتاب فرکانس ها.

حال : کدام نوع از اتاق، نیاز به چه نوع اقدامی دارد؟

اتاقی با کاربری آهنگسازی : 

مقدار قابل توجهی ضد صدا، سپس آکوستیک تریتمنت Acoustic Treatment

اتاقی با کاربری ضبط : 

مقداری ضد صدا ، آکوستیک تریتمنت معمولی ، اتاقک ضبط کاملا ضد صدا شده

اتاقی با کاربری تمرین نوازندگی : 

با توجه به نوع ساز تا حد قابل توجی ضد صدا ، آکوستیک تریتمنت ساده تا معمولی

اتاقی با کاربری میکس : 

ضد صدای قوی – آکوستیک تریتمنت بسیار قوی

اتاقی با کاربری مسترینگ : 

ضد صدای قوی – آکوستیک تریتمنت بسیار قوی

که در اتاقی با کاربری مسترینگ، به دلیل میسر نبودن ایجاد این امکانات در فضای مسکونی پیشنهاد نمی شود.

چینش اتاق

در اتاق، میز کارتان باید مکانی مناسب داشته باشد. مسلما کنار در و پنجره ، جای مناسبی نیست. روی میز کارتان، جای لیوان و جا مدادی نیست. و همچنین میز شما باید اندازه ی مناسب با اسپیکر ها و تجهیزات شما داشته باشد. حداقل طول مورد نیاز برای میز کار شما ، ۱۲۰ سانتی متر است.محل قرار گرفتن اسپیکرمانیتورینگ

امروزه در بازار مدل هایی بسیار حرفه ای از میز کار وجود دارد. اما برای شروع، می توان برای کاهش هزینه از میز های معمولی تر استفاده کرد.

صندلی کارتان، صندلی ای راحت و کم سر و صدا باشد. همچنین ارتفاع سرتان را در جایی مناسب با اسپیکر ها قرار دهید.

برای اتاقتان حتما نور مناسب تعبیه ببینید. ترکیبی از نور آفتابی و مهتابی مناسب است. استفاده از نور های کم و رنگی پیشنهاد نمی شود.

تجهیزات

اگر تا کنون تجهیزات کار خود را خریداری نکرده اید، بهترین کار مشاوره با کسانی ست که تجاربی موفق در این زمینه دارند. فراموش نکنیم که یک استودیو ی خانگی، نباید خرج زیاد و کم استفاده به بار بیاورد. برای مثال ، در بدو امر ، خرید یک پردازنده ی سخت افزاری قوی یا یک کارت صدای ۱۰ ملیون تومانی، عاقلانه نیست.

همچنین خرید میکسر های آنالوگ که امروزه برای گول زدن چشم مشتریان در استودیو های تجاری به کار میروند. قبل از خرید به نکات مهم و طلایی در خرید تجهیزات صدابرداری و آهنگسازی (مقاله در سایت استودیو امواج) توجه کرده و متناسب با بودجه و اهدافتان خرید کنید.

برای شروع استودیو خانگی، نیاز به یک دستگاه کامپیوتر ، یک کارت صدای اکسترنال، اسپیکر مانیتورینگ و یک میدی کنترلر دارید. این ها تجهیزاتی پایه اما بسیار ارزشمند هستند. در ادامه اگر اهداف و بودجه جوابگو بود، هدفون مانیتورینگ ، میکروفون و غیره نیز امکانات خوبی هستند. برای کسانی که روی ضبط صدا تمرکز دارند، داشتن میکروفون مقبول به همراه خرده تجهیزات، کارت صدای دارای پری آمپ خوب ، و هدفونی پشت بسته ، برای ضبط لازم است.

تعیین بودجه

حتما تلاش کنید بودجه ای واقعگرایانه برای خریدهایتان در نظر بگیرید. هیچ گاه حساب بانکی تان را در اختیار پیشنهادات فروشندگان قرار ندهید. طبق برنامه ای از پیش تعیین شده عمل کنید تا از خرج های ناخواسته در امان باشید.

از کجا شروع کنیم ؟

اگر تجهیزات دارید :

بعد از برنامه ریزی مواردی که در بالا خاطر نشان شدیم، به تهیه ی لیستی برای خرید و پلانی برای عمل بپردازید. که در ادامه توضیح خواهیم داد.

اگر هنوز تجهیزات خریداری نکرده اید :

ابتدا با توجه با مواردی که در بالا توضیح دادیم، هدف و بودجه را تعیین و به خرید تجهیزات بپرذازید. سپس لیستی برای خرید و پلانی برای عمل آماده کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد.


  • قدم اول – اتاق را چگونه ضد صدا کنیم

با هدف بهینه سازی مطالب، ضد صدا کردن را به ۳ سطح زیر تقسیم میکنیم.

سطح ۳ ضد صدا کردن در حد مقبول : 

کاربرد این حد از ضد صدا کردن برای کاربرانی ست که کمتر از صدای بلند استفاده میکنند. مانند آهنگسازی، ضبط و یا نوازندگی های کم سر و صدا. همچنین برای بودجه های محدود تر این میزان ضدا صدا کردن پیشنهاد می شود. برای اینکه حد مقبولی از ضد صدا کردن را بدست بیاورید، ابتدا درب را ضد صدا کنید، سپس دیوار ها و در نهایت پنچره.

برای درب، حتما با درزگیر درزهای درب را بپوشانید، و همچنین فضای زیر درب که خالی ست را با درزگیر یا فوم، ببندید. به گونه ای که اگر فرش یا موکت پشت درب باشد، راحت باز و بسته شود.

سپس برای تنه ی درب، برای کنترل ورود و خروج صدا، میتوانید به اندازه ی درب، چوب MDF ، فوم عایق یا حتی موکت ضخیم  بچسبانید. بسته به هدف و بودجه تان از موادی که بیشتر در دسترس، بازیافتی و یا مناسب قیمت تر هستند استفاده کنید.برای پنجره، هم میتوانید از پرده های ضخیم و یا از موکت و حجم های سنگین تر استفاده کنید. پتو یا ابر نیز کار ساز است. می توانید برای دیوارها، از یک لایه فوم یا ابر نازک به علاوه ی موکت و کارتن شانه تخم مرغ استفاده کنید.

سطح ۲ ضد صدا کردن در حد خوب : 

کاربرد این حد از ضد صدا کردن برای کاربرانی ست مقدار قابل توجهی ضبط انجام میدهند. که البته ساخت اتاقک ضبط، جداگانه توضیح داده می شود. برای درب، حتما با درزگیرهای عایق (مانند عایق های الاستومری ) درزهای درب را بپوشانید، و همچنین فضای زیر درب که خالی ست را با فوم دانسیته بالا، ببندید. به گونه ای که اگر فرش یا موکت پشت درب باشد، راحت باز و بسته شود. سپس برای تنه ی درب، برای کنترل ورود و خروج صدا، میتوانید به اندازه ی درب، چوب MDF به همراه فوم عایق الاستومری بچسبانید.

برای پنجره، هم میتوانید از پرده های ضخیم و یا از موکت و حجم های سنگین تر استفاده کنید. حتما درزهای پنجره را به خوبی با درزگیر های عایق بپوشانید. برای دیوارها، می توانید چند پنل درست کنید که جلوی خروج صدا را بگیرد. برای ساخت این پنل ها، در یک چهارچوب چوبی (قابل سفارش به نجاری ها) یک الی دو عدد پنل پشم سنگ دانسیته بالا قرار داده و سپس با پارچه ای تقریبا ضخیم، آن را بپوشانید. انگار که با پارچه آن را کادو میکنید. برای اتاق به اندازه ی کافی از این پنل ها تهیه کنید و روی دیوار نصب کنید.

سطح ۱ ضد صدا کردن در حد عالی : 

کاربرد این حد از ضد صدا کردن برای کاربرانی ست مقدار قابل توجهی صدا تولید میکنند یا از محیط بیرون ساختمان آلودگی صوتی فراوانی دریافت میکنند. این میزان از ضد صدا کردن، برای یک استودیو ی خانگی بسیار جوابگو و مکفی ست.

برای درب، حتما با درزگیر درز های عایق (مانند عایق های الاستومری ) درزهای درب را بپوشانید، و همچنین فضای زیر درب که خالی ست را با فوم دانسیته بالا، ببندید. به گونه ای که اگر فرش یا موکت پشت درب باشد، راحت باز و بسته شود.

سپس برای تنه ی درب، برای کنترل ورود و خروج صدا، میتوانید به اندازه ی درب، چوب MDF به همراه فوم عایق الاستومری بچسبانید. اگر امکان باز کردن درب را دارید، در لایه های داخلی درب، از پشم سنگ فله پر کنید. در بازار نیز درب های ضد صدا وجود دارد، که برای استودیوی خانگی خرجی اضافی ست. (مگر در صورت صلاح دید)

برای پنجره، پیشنهاد می شود روی پنجره را (در قاب دیوار) پشم سنگ های پانلی دانسیته بالا قرار داده و کاملا راه پنجره را مسدود کنید. بدین گونه که بعد از قرار دادن پشم سنگ ها، روی آنها را با تخته چوب به انداره ی قاب پنجره، قرار دهید و فیکس کنید.

برای دیوار ها، می توانید چند پنل درست کنید که جلوی خروج صدا را بگیرد. برای ساخت این پنل ها، در یک چهارچوب چوبی (قابل سفارش به نجاری ها) یک الی دو عدد پنل پشم سنگ دانسیته بالا قرار داده و سپس با پارچه ای تقریبا ضخیم، آن را بپوشانید. انگار که با پارچه آن را کادو میکنید.

برای اتاق به اندازه ی کافی از این پنل ها تهیه کنید و روی دیوار نصب کنید. همچنین قبل از نصب این پنل ها، میتوانید برای تمامی دیوارها، از یک لایه فوم یا ابر نازک به علاوه ی موکت و متریال با چگالی بالا استفاده کنید. اما بیش از این، برای مصرف خانگی زیاد از حد است.

در ادامه باید گفت راه های فراوانی برای ضد صدا کردن وجود دارد، که با خلاقیت می توان از آنها استفاده و حتی تلفیق کرد.

اتاق ضبط صدا

ساخت اتاقک ضبط

با بررسی میزان ضبطی که خواهید داشت، می توانید تصمیم بگیرید که آیا نیازی به اتاقک ضبط دارید یا خیر. به غیر از کسانی که ضبط گسترده انجام میدهند، برای بقیه ی کاربران وجود اتاقک ضبط الزامی نیست. می توان ضبط های کوچک را در همان اتاق و با همکاری اعضای خانه انجام داد.

اما راهی کوچک و کاربردی نیز برای کسانی که نیاز به ضبط بدون هزینه ی اتاق ضبط دارند، پیشنهاد میکنیم.

برای ساختن اتاقک ضبط، راه های فراوانی وجود دارد. با توجه به بودجه و اهدافتان، راهی به صرفه را انتخاب کنید.برای ساخت اتاقک ضبط، می توانید از نجاری کمک بگرید. کافی ست یک اتاقک (با ابعاد متناسب ) که یک درب ساده و یک پنجره ی کوچک دارد، سفارش دهید. قسمت پنجره را با پلاکسی گلس بپوشانید و داخل اتاقک را ضد صدا کنید.

برای این کار می توانید از راه های پیشنهادی برای ضد صدا کردن دیوار استفاده کنید. همچنین می توانید از رول های کاغذی پشم سنگ استفاده کنید. در دیواره ی داخلی نصب کنید ( با میخ کوبیدن معمولی یا پمپ باد) سپس روی آن از مواد دیگر کار کنید. مانند فوم های عایق، موکت، فوم شانه تخم مرغی و …

اتاق ضبط

اگر ضبط های کمی دارید، می توانید از یک روش ساده برای درست کردن یک محفظه ی کوچک برای ضبط استفاده کنید.

که البته مدل های پیش ساخته نیز در بازار یافت می شود.

یک جعبه کارتن یا جعبه ی بلا استفاده با ابعاد مناسب تهیه کنید. سپس داخل جعبه را با فوم شانه تخم مرغی بپوشانید.

با قرار دادن میکروفون در داخل محفظه، گویا اتاقک ضبط کوچکی دارید.

  • قدم دوم – آکوستیک تریتمنت یا معالجه ی آکوستیک آکوستیک اتاق

همانطور که پیش تر توضیح دادیم، اتاقی که در آن آهنگسازی یا میکس و مسترینگ می شود نیاز به اقداماتی در راستای اصلاح فرکانس ها دارد.

در حقیقت باید تلاش کنیم بازتاب فرکانس ها را کنترل کنیم.

اکنون به اختصار چند نمونه از ابزاری که برای این کار به کار میروند را بررسی می کنیم.

جاذب های صدا یا ابزوربر ها Absorberجاذب های صدا یا ابزوربر

در معالجه ی فرکانسی اتاق، ما نیاز داریم میزان معینی از فرکانس های تولید شده در اتاق را جذب یا کاهش دهیم. برای مثال اگر تولید کننده ی صدا در اتاق ما، اسپیکر مانیتورینگ ها باشند، باید بسته به جایگذاری اسپیکر ها، امکاناتی برای جذب فرکانس ها ایجاد کنیم.

چرا ؟

زیرا وقتی فرکانس یا صدا از منشاء خارج می شود، به محیط اطراف(مانند دیوار و سقف) برخورد کرده و بازتابیده می شود.

خوب چه اشکالی دارد ؟

اشکال این قضیه به این صورت است که اگر جلوی بازتاب های بی مورد را نگیریم، هنگامی آهنگسازی یا میکس، تمامی بازتاب ها به علاوه ی صدای اصلی را خواهیم شنید. و این یعنی نابودی میکس و موسیقی.

خوب، حالا چه کار کنیم ؟

ابتدا باید بدانیم وقتی صدا از منشاءش تولید می شود، چگونه و به کجا بازتابیده می شود. ما در اینجا روی اسپیکر مانیتورینگ تمرکز می کنیم.

صدا بعد از تولید شدن از اسپیکر ها، به چند صورت به اطراف منعکس و سپس بازتابیده می شود. دیوار ها ، سقف، میز و حتی میدی کنترلر روی میز !

چاره ی کنترل کردن این قبیل بازتاب ها، استفاده از ابزاری به نام ((جاذب صدا)) که به آن ابزوربر Absorber گفته می شود ، است.

 ابزوربر ها در بازار به سادگی یافت می شوند، اما راه هایی برای درست کردن آنها در منزل و با هزینه ی کمتر وجود دارد. اگر پنل های جاذب صدا را از بازار تهیه نمی کنید، راهکارهایی را پیشنهاد خواهیم کرد.

چگونه پنل جاذب صدا بسازیم ؟

راه های بسیار زیاد و خلاقانه ای برای ساختن پنل های جاذب صدا وجود دارد. کافی ست بدانیم که چه موادی می توانند خاصیت جذب صدا را داشته باشند. در این جا چند راه ساده را توضیح می دهیم.

یک نمونه پنل جاذب صدای بسیار کاربردی، با استفاده از پنل پشم سنگ ساخته می شود. بدین صورت که پنل پشم سنگ تهیه کنیم، بسته به ابعاد پنل و ابعاد مورد نیاز چهارچوبی از چوب بسازیم. سپس پشم سنگ  را در آن جای داده و آن را با پارچه ببندیم. درست مثل کادوپیچ کردن.

همچنین به جای پشم سنگ از موادی چون ورق چوب پنبه، فوم جاذب صدا، پتوی بلا استفاده و غیره می توان استفاده کرد. فوم های عایق الاستومری شانه تخم مرغی، قیمت مناسب و دردسر کمتری دارند.

پنل های جاذب صدا را کجا قرار دهیم ؟پنل های جاذب صدا

پنل های جاذب صدا باید درست در نقاطی که بازتاب صدا ها صورت می گیرد نصب شوند. با توجه به تصاویر ، قضیه کمی ملموس می شود.

در حقیقت، دیوار های مجاور اسپیکر ها، دیوار پشت اسپیکر ها، سقف و قسمت هایی که ممکن است بازتاب شدید صدا را موجب شود. البته توجه داشته باشید که استفاده ی بیش از حد از جاذب های صدا، حالت خفگی و ناخوشایندی در اتاق به وجود آورده و صداهارا بی روح می کند.

پس پانل های جاذب صدا باید روی سقف در بالای میز کار ، مجاورت اسپیکر ها و در ادامه روی دیوار ها به میزان لازم نصب شوند.

تکنیک آینه

تکنیک آینه :

برای جایگذاری جاذب های صدای کنار اسپیکر، تکنیکی وجود دارد به نام تکنیک آینه.

در این تکنیک، شما روی صندلی پشت میز کار می نشیند (در حالتی که قرار است برای کار قرار بگیرید) و شخص دیگری یک آینه را روی دیوار کناری اسپیکر به صورت افقی و در موازات گوش شما به حرکت در می آورد.

به محض اینکه شما در آینه اسپیکر را مشاهده کردید، آن جا، مکان مناسب برای قرار گیری جاذب صدای مجاور اسپیکر هاست.

بیس ترپ

بیس ترپ Bass Trap

وظیفه ی بیس ترپ ها، رقیق یا نمناک نمودن فرکانس های پایین می باشد.

در علم آکوستیک، در اتاق استودیویی نباید هیچ زاویه ی ۹۰ درجه و دیوار های موازی وجود داشته باشد.

برای زوایای ۹۰ درجه از پنل های بیس ترپ استفاده می شود.

بیس ترپ ها با طرح ها و اندازه های مختلف در بازار موجود هستند. اما می توان آن ها را مانند پنل های دیگر در منزل نیز ساخت.

برای ساخت بیس ترپ ها، راه های فراوانی هست. در این جا چند راه ساده را توضیح می دهیم.

بیس ترپ

یک روش، درست مانند ساخت پنل های جاذب صدا ست که در بالا توضیح دادیم. که باید پنل ها را طوری اریب نصب کنیم که زوایای ۹۰ درجه را صاف کند.

مانند تصویر :

بیس ترپ

روش دیگر، ساخت محفظه ای مثلثی با چوب، که داخل آنرا با پشم سنگ پنلی (یا حتی فله ای) پر کنیم. و آن را در کنج های ۹۰ درجه نصب کنیم.

مانند تصویر :

چند عدد بیس ترپ ، و کجا نصب کنیم ؟بیس ترپ

اتاق ها ممکن است زوایای ۹۰ درجه ی متعددی داشته باشند. در حقیقت اگر بخواهیم تمامی زوایای ۹۰ درجه را از بین ببریم، باید تمامی کنج دیوار ها و کنج هایی که سقف با دیوار ها به وجود می آورند را بپوشانیم. اما این کار هزینه ها را برای یک استودیوی خانگی را بالا می برد. بنابرین برای استودیوی خانگی به حداکثر ۶ یا ۷ بیس ترپ بسنده میکنیم. حداقل تعداد بیس ترپ را ۳ در نظر بگیرید.

حال ، کجا نصب کنیم ؟

اگر از حداقل استفاده می کنید، اولویت را با دیوار های روبروی اسپیکر ها قرار دهید. یعنی دو کنجی که روبروی اسپیکر ها هستند، و سپس کنج سقف روبروی اسپیکر ها.

اگر از حداکثر استفاده می کنید، به این ترتیب اولویت عمل کنید : دیوار های روبروی اسپیکر ها – کنج سقف روبروی اسپیکر ها – دیوار های پشت اسپیکر ها – کنج سقف روبروی اسپیکر ها .

دیفیوزر

دیفیوزر ها Diffuser

 پنل های دیفیوزر، فرکانس ها را پراکنده می کنند و تا حدی از بازتاب صداها جلوگیری میکنند.

فرق عمده ی دیفیوزر ها با ابزوربر ها در عدم جذب انرژی فرکانس هاست. دیفیوزر ها هیچ گونه انرژی ای جذب نمی کنند. بلکه با پراکنده ساختن فرکانس ها از بازتابش منظم آنها جلوگیری کرده و در عین حال فضایی را نیز برای صدا باقی می گذارند.

دیفیوزر ها نیز طرح های متنوع و بسیار جذابی دارند. در بازار انواع آنها عرضه می شوند، اما با هزینه ی کمتر می توان آنها را در منزل ساخت.

اگر در برآورد هزینه و امکانات ، متوجه شدید که خرید از بازار به صرفه تر و آسان تر است، انجام این کار توصیه می شود.

  • قدم سوم – جایگذاری مناسب تجهیزات

در جایگذاری تجهیزات خود، به چند نکته باید توجه کنید. در ابتدا، میز کار خود را به دیوار نچسبانید. فاصله ی پشت اسپیکر ها تا دیوار باید حداقل ۳۰ سانتی متر باشد. فاصله ی بین اسپیکر ها و زاویه ی اسپیکرها با سر شخصی که پشت میز نشسته، باید با هم یک مثلث متساوی الاضلاع تشکیل بدهند. ووفر و توییترهای اسپیکر باید در راستای گوش شخص باشند. بنابرین ارتفاع صندلی نیز باید هماهنگ باشند.

جایگذاری  مانیتونیگ

در انتها امیدواریم نکات کاربردی را برای راه اندازی یک استودیوی خانگی کم دردسر در اختیارتان قرار داده باشیم. گرچه کار با چوب ، پشم سنگ و پنل آنقدرها هم آسان نیست. اما تجربه ای جذاب و کاربردی ست. و در نهایت لذت استفاده از استودیوی خانگی تان ، ارزشش را دارد ! در خصوص کار با ابزاری مانند اره، میخ، پمپ باد، پشم سنگ و غیره حتما نکات ایمنی را رعایت کنید و حتی الامکان از فضای باز حیاط، بالکن یا پشت بام استفاده کنید.

درباره نویسنده

گلدن گپ

گلدن گپ بزرگترین سایت تفریحی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید