دین و زندگی

دعا دفع چشم زخم

نوشته شده توسط goldengap

دعا دفع چشم زخم کسی گرفتار چشم زدگی شده است ممکن است که با رقیه شرعی علاج یابد(ان شاءالله)

و رقیه شرعی عبارتست از یکسری از دعاها و اذکار شرعی که از کتاب و سنت صحیح می باشند و معمولا بر مریض می خوانند و سپس بر او می دمند.

شیخ ابن عثیمین رحمه الله در مورد چشم زخم و راه علاج آن می گوید:

نظر ما در مورد چشم زخم این است که تأثیر آن حقیقت دارد و از دیدگاه شریعت  ثابت است. در موارد زیادی این کار اتفاق افتاده است؛ الله تعالی می فرماید: : « وَإِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ » [القلم-51 ]؛ ابن عباس و غیره در تفسیر این آیه گفته اند: که نزدیک بود کافران تو را ( ای پیامبر) با چشم خود مورد اصابت قرار دهند.

 پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم می گوید:  :« الْعَیْنُ حَقٌّ، وَلَوْ کَانَ شَیْءٌ سَابَقَ الْقَدَرَ سَبَقَتْهُ الْعَیْنُ، وَإِذَا اسْتُغْسِلْتُمْ فَاغْسِلُوا» ؛ « چشم زخم حق است، و اگر چیزی بود که از تقدیر پیشی بگیرد چشم زخم از آن پیشی می گرفت، و هر گاه از شما خواسته شد (برای شفای کسی که چشم زخم خورده) غسل کنید (تا آب غسل شمار ا به منظور شفا و بهبودی بر روی خود بریزد ) این کار را انجام دهید»

نسائی و ابن ماجه  روایت می کنند که عامربن ربیعه از کنار سهل بن حنیف در حالی که او بدن خود را می شست گذشت، آنگاه گفت: « لَمْ أَرَ کَالْیَوْمِ وَلَا جِلْدَ مُخَبَّأَةٍ؛ فَمَا لَبِثَ أَنْ لُبِطَ بِهِ فَأُتِیَ بِهِ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقِیلَ لَهُ: أَدْرِکْ سَهْلًا صَرِیعًا، قَالَ: مَنْ تَتَّهِمُونَ بِهِ؟ قَالُوا: عَامِرَ بْنَ رَبِیعَةَ. قَالَ: عَلَامَ یَقْتُلُ أَحَدُکُمْ أَخَاهُ؟! إِذَا رَأَی أَحَدُکُمْ مِنْ أَخِیهِ مَا یُعْجِبُهُ فَلْیَدْعُ لَهُ بِالْبَرَکَةِ. ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ فَأَمَرَ عَامِرًا أَنْ یَتَوَضَّأَ فَیَغْسِلْ وَجْهَهُ وَیَدَیْهِ إِلَی الْمِرْفَقَیْنِ وَرُکْبَتَیْهِ وَدَاخِلَةَ إِزَارِهِ، وَأَمَرَهُ أَنْ یَصُبَّ عَلَیْهِ –و فی لفظ- : أَنْ یَکْفَأَ الْإِنَاءَ مِنْ خَلْفِهِ »

 «تا به امروز بدنی به این زیبائی ندیده ام، دیری نگذشت که سهل بیهوش شد و او را نزد پیامبر آوردند و گفتند: یا رسول الله سهل را دریاب که بیهوش شده است، گفت: چه کسی را متّهم می کنید؟ گفتند: عامربن ربیعه. فرمود: چرا یکی از شما برادرش رامی کشد؟! هرگاه کسی از شما چیزی از برادرش دید که مورد پسند او واقع گردید برایش دعای برکت کند. آنگاه پیامبر آب خواست و به عامر فرمان داد که وضو بگیرد و چهره و دستهایش را تا آرنج ها، و زانوها و عورتش را بشوید، و فرمان داد که آن آب راروی سهل بریزند و در عبارتی دیگر آمد که فرمان داد: ظرف را از پشت سر سهل، وارونه بگذارند.»

واقعیت امر، شاهد قضیه، است و نمی توان چشم زخم را انکار کرد.

و اگر کسی مورد اصابت چشم زخم قرار گرفت از علاج های شرعی استفاده کند که

عبارتند از:  1- قرآن بخواند و خود را دم کند پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم می فرماید: «لا رُقْیَةَ إلا مِن عَیْنٍ أو حُمَةٍ» ، «رقیه و افسون و دم کردن جایز نیست مگر برای چشم زدگی یا گزیدگی» جبرئیل بر پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم رقیه و رعا می خواند و می گفت: « بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِیکَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ یُؤْذِیکَ؛ مِنْ شَرِّ کُلِّ نَفْسٍ أَوْ عَیْنِ حَاسِدٍ اللَّهُ یَشْفِیکَ، بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِیکَ» .

 «به نام الله تو را دم می کنم از شرّ هر چیزی که تو را آزار می دهد و از شرّ هر کس، یا چشم حسادت کننده ای خداوند تو را شفا بدهد، به نام الله تو را دم می کنم»

2- از کسی که چشم زده، خواسته شود که غسل کند: همان گونه که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم از عامربن ربیعه خواست که وضو بگیرد… و آنگاه این آب را روی کسی بریزد که چشم خورده است. اما گرفتن مدفوع و ادرار چشم زننده اصلِ اساسی ندارد، همچنین برداشتن رَدّ پایش نیز اساسی ندارد، بلکه در حدیث آمده که اعضای بدن و عورتش را بشوید، شاید بتوان داخل چادر و لباس را به این قیاس کرد.

پیشگیری از چشم زخم اشکالی ندارد و با توکل منافاتی ندارد؛ بلکه عین توکل است، چون توکل یعنی تکیه کردن به الله تعالی به همراه استفاده از اسبابی که الله تعالی آن را جایز قرار داده است یا به استفاده از آن فرمان داده است.

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم برای حسن و حسین رضی الله عنهما دعا می خواند و می گفت: « أُعِیذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ مِنْ کُلِّ شَیْطَانٍ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ کُلِّ عَیْنٍ لَامَّةٍ. وَیَقُولُ: هَکَذَا کَانَ إِبْرَاهِیمُ یُعَوِّذُ إِسْحَقَ وَإِسْمَعِیلَ عَلَیْهِمْ السَّلَام»

«شما دو تا را در پناه کلمات کامل خداوند قرار می دهم از شرّ هر شیطان و از شرّ هر حشره ای و از شرّ هر چشم زننده ای، و می گفت: ابراهیم، اسماعیل و اسحاق را اینگونه در پناه خدا قرار می داد».

شیخ ابن عثیمین – فتاوی العلاج بالقرآن والسنة. ص(41-42 )

مسلمان بایدخودش را از شرّ شیاطین انسی و جنّی با نیروی ایمان به الله تعالی و اعتماد و توکل و پناه بردن به او، و دعاهایی که پیامبر در آن به خدا پناه برده است و به کثرت خواندن سوره های (قل أَعوذ برب الفلق…) و (قل أعوذ برب الناس…) و اخلاص و فاتحه و آیةالکرسی، محافظت نماید. و دعاهای ذیل: « أَعُوذُ بِکَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ » مسلم (2708،2709) «به کلمات کامل خداوند از شرّ آنچه آفریده پناه می برم» ، و « أَعُوذُ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ مِنْ غَضَبِهِ وَشَرِّ عِبَادِهِ وَمِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَأَنْ یَحْضُرُونِ» موطأمالک» 2/ 950(1704)
«پناه می برم به کلمات کامل خداوند از خشم و عذاب او و از شرّ بندگانش و از وسوسه های شیطان و از اینکه حاضر شوند»

بازگشت به صحفه اصلی گلدن گپ

درباره نویسنده

goldengap

دیدگاهتان را بنویسید